Konfigurera kortterminalen Air

För nya kunder:

I. Konfigurera kortterminalen Air

  1. Öppna SumUp-appen och logga in med din mailadress och ditt lösenord.

  2. Ange 10 kronor i appen och klicka på "Ta betalt". Kortterminalen sätts på automatiskt.

  3. Bekräfta att det är din kortterminal som hittades i appen genom att klicka på "Anslut". Du bekräftar att de tre siffror som visas i appen stämmer överens med de tre sista siffrorna av serienumret från kortterminalens baksida.

  4. Sammankopplingen lyckades! Kortterminalen kommer nu att synkas med din kontoinformation. Processen tar ca 2 minuter.

VIKTIGT: Om du har problem med att koppla din Air-terminal, följ instruktionerna nedan för "existerande kunder".

II. Acceptera kortbetalningar

  1. Du är nu redo att ta emot din första betalning (dutta, insätt eller drag kort).

  2. Din kund godkänner nu betalningen (t.ex. med PIN-koden).

  3. Den gröna bockmarkeringen indikerar att betalningen lyckades. Du kommer att motta utbetalningen inom 3-6 arbetsdagar.

För existerande kunder:

Konfigurera kortterminalen Air

  1. Open the SumUp App and login using your email address and password.

  2. Klicka på "Konto" (Android: menysymbolen i det övre vänsta hörnet).

  3. Öppna sedan "Betalningsmetoder" och klicka på "Air" för att starta konfigurationen.

  4. Bekräfta att det är din kortterminal som hittades i appen genom att klicka på "Anslut". Du bekräftar att de tre siffror som visas i appen stämmer överens med de tre sista siffrorna av serienumret från kortterminalens baksida.

  5. Sammankopplingen lyckades! Kortterminalen kommer nu att synkas med din kontoinformation. Processen tar ca 2 minuter.

Därefter kan du acceptera kortbetalningar som vanligt.

Felsökning

Om du inte kan ansluta kortterminalen enligt anvisningarna ovan, vänligen försök med följande:

  • Kontrollera att din telefon/surfplatta uppfyller kraven här.

  • Påbörja en ny sammankoppling genom att öppna Konto-sektionen i appen i det vänstra hörnet (iOS: Konto, Android: menysymbolen), klicka på "Betalningsmetoder" och välj "SumUp Air" som din kortterminal.

  • Starta om din telefon / surfplatta: detta gör att Bluetooth-chipet startas om.

  • Kolla om en uppdatering finns tillgänglig i iOS App Store eller Android Play Butik.

  • Kontrollera i inställningarna i din smartphone/surfplatta om en mjukvaruuppdatering finns tillgänglig. Om ja, rekommenderar vi att du installerar den (p.g.a. datavolym bör du installera uppdateringen i slutet på arbetsdagen).

Betalningsmetoder

Med kortterminalen SumUp Air är du teknologiskt up-to-date. Här finner du mer information om hur du tar emot betalningar med terminalen:

Vilka kort är accepterade?

  • Kreditkort (MasterCard, Visa, American Express)

  • Betal-/Debitkort (V Pay, maestro)

Hur läses korten?

  • Kontaktlöst (NFC): Dutta kortet ett par sekunder framför terminalens display.

  • Chip: Kortet ska insättas från toppen med chippet mot dig.

Hur godkänner kunden betalningen?

  • Kunden anger sin 4-siffriga PIN-kod i kortterminalen och godkänner med den gröna bockmarkeringen.

  • Signatur i SumUp-appen (på din smartphones/surfplattas skärm)

  • Kontaktlösa betalningar under 250 kr kräver ingen auktorisation - belopp över 250 kr måste godkännas med antingen PIN-kod eller genom en signatur i SumUp-appen (på din smartphones/surfplattas skärm)

Du, din kund eller SumUp kan inte påverka vilket av alternativen som används vid godkännande av betalning. Det beror på kortets inställningar.

Ladda kortterminalen Air

Säkerställ att kortterminalen åtminstone är laddad till 25% för att garantera att kortbetalningar kan tas på bästa möjliga sätt.

Kortterminalens batterinivå syns på skärmen och på LED-lamporna (se sektionen "LED").

Du kan ladda kortterminalen Air med Micro USB-kabeln som medföljer i förpackningen. Antingen via en dator eller med en strömadapter. Du kan utföra ca 500 transaktioner med en fulladdad enhet. Kortterminalen kan stängas av eller sättas på. Kortterminalen kan även användas under laddning.

Konfigurera kortterminalen Air

Vilken funktion har de blåa lamporna/LED-lamporna på kortterminalen?

LED-lamporna är de 4 blå lamporna längst ner på kortterminalens framsida.

• Så fort din kortterminal sätts på lyser de 4 LED-lamporna hastigt. Lamporna blinkar sedan var fjärde sekund för att signalera att kortterminalen är på.

• LED-lamporna blinkar sedan när kortterminalen är sammankopplad med telefonen/surfplattan.

• Om du gör en kontaktlös betalning lyser den första LED-lampan permanent. När kortet har duttats av kortinnehavaren blinkar alla 4 LED-lampor en gång.

• Slutligen visar även LED-lamporna batterinivån. Om du håller strömknappen nedtryckt en kort stund blinkar LED-lamporna: Om alla LED-lampor lyser innebär det att batterinivån är 100%, om endast tre lyser är nivån 75% och så vidare. Om endast en LED-lampa blinkar, ladda kortterminalen.

Allmän skötsel

• Vi kan försäkra funktionalitet för kortterminalen i temperaturer mellan -10°C och +45°C. Vi rekommendrar därför att du t.ex. inte lämnar din kortterminal i bilen över en lång tid under högsommaren eller vintern.

• Även fast du inte använder din kortterminal regelbundet rekommenderar vi att du laddar den en gång per månad.