Europas mobilbetalningsjätte redo för Sverige

Nu tätnar konkurrensen ytterligare inom mobila betalningar. SumUp, Europas ledande mPOS-företag med bl.a. American Express, Groupon och BBVA Ventures i ryggen, expanderar och tar klivet in på den svenska marknaden. Företaget erbjuder en fast procentuell avgift och utmärker sig med egenutvecklade betalterminaler. Den 29 september lanseras SumUp i Sverige och bolagets VD spår stora framgångar.

SumUp lanserades år 2012 och har expanderat kraftigt sedan start. Idag är företaget verksamt på 13 marknader, bland annat i Storbritannien, Tyskland och Brasilien, och är marknadsledande i Europa. SumUp har sneglat på Sverige under en längre tid och den 29 september 2015 lanseras tjänsten på den svenska marknaden.

– Svenskar betalar med kort oftare än övriga européer, så Sverige är givetvis en mycket intressant marknad för oss. Mot bakgrund av vår stora framgång i resten av Europa, förväntar vi oss liknande resultat i Sverige, säger bolagets VD Daniel Klein.

Fast transaktionsavgift på 1,9 procent och egenutvecklade betalterminaler

SumUp möjliggör enkla, tillförlitliga och kostnadseffektiva mobila betalningar för små och medelstora handlare, en sektor som ofta verkar med små marginaler. Med SumUp vet handlarna exakt hur mycket det kommer att kosta dem varje månad tack vare en fast transaktionsavgift på 1.9% för alla betal- och kreditkort, till skillnad från andra aktörer som debiterar komplicerade eller icke-transparenta avgifter som vanligtvis är högre, eller där den faktiska avgiften varierar med handlarnas försäljningsvolymer.

SumUp utvecklar och designar betalterminaler som inkorporerar företagets internt framtagna hårdvara. Terminalerna är inte bara marknadens mest bekväma och prisvänliga helhetslösning utan även designmässigt stilrena.

– Våra handlare driver verksamheter som förlitar sig på kortbetalningar som en viktig finansieringskälla. Det handlar ofta om att tjäna in sitt levebröd, och då förväntar man sig tillförlitlighet och säkerhet. För att möta dessa krav och dessutom erbjuda såväl snygg design som optimal användarupplevelse, utvecklar vi vår egen hårdvara. Tredjepartsprodukter kunde helt enkelt inte erbjuda det som våra handlare behöver. Vi kommer nu att tillhandahålla en tjänst som är så intuitiv och enkel att använda, att även de som aldrig tidigare har accepterat kortbetalningar ska kunna göra det omedelbart, utan att ha läst en instruktionsmanual, säger Daniel Klein__.

Spår ljus framtid för mPOS

SumUps VD Daniel Klein spår en fortsatt stark utveckling inom mobila betallösningar de kommande åren, där ett fåtal aktörer kommer att sticka ut från mängden med tillförlitliga och innovativa tjänster. SumUp har nyligen ingått viktiga strategiska samarbeten med företag som UBS, Unicredit och mytaxi och ser fram emot att snart kunna presentera liknande samarbeten med stora aktörer i Sverige.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:Johan Alm, Story RelationsTel: +46 73 943 14 32